Co robią nauczyciele w poniedziałkowy poranek tuż po zakończeniu roku szkolnego? Otóż… uczą się.
Gdy uczniowie zwolnili ławki i opuścili klasy, zrobili miejsce nam. Pierwszy tydzień wakacji to dla nauczycieli zawsze intensywny czas: podsumowania, planowanie, praca nad przygotowaniem przyszłego roku szkolnego… A pośród tych zajęć także warsztaty ATL-owe, które miałam przyjemność prowadzić z zespołem OPTEAM.
Podczas warsztatów nauczyciele przetrząsnęli bibliotekę w poszukiwaniu odpowiedzi na niecodzienne pytania (jak choćby po co były Francisowi Baconowi tusze wołowe i czy ketchup jest istotną częścią amerykańskiej kultury?), pisali analizy i interpretacje zaskakującego wiersza, rozpoznawali trudności w doborze tematów Extended Essay’u, a nawet wcielali się w role ucznia, który zalega z wypracowaniem.
Po co to wszystko? Po to by jeszcze lepiej uczyć umiejętności badawczych, jeszcze pełniej wykorzystać naszą szkolną bibliotekę, pracę ze źródłami zamienić w inspirującą (i satysfakcjonującą) przygodę. By jeszcze lepiej udzielać feedbacku, wspierać ucznia i budować jego motywację. By Extended Essay był dla ucznia przygodą, a przy tym świetną szkołą akademickiej odpowiedzialności i zaradności. By jeszcze lepiej budować partnerskie relacje z uczniami, jeszcze raz przetestować na własnej skórze efekty wspierającej komunikacji.
Z takimi nauczycielami nie da się skończyć warsztatów o czasie, bo dyskusja nie milknie, a energia nie opada. Mimo porannych godzin podejmują się wyzwań, działają, omawiają, poszukują rozwiązań. Z podziwem i wdzięcznością patrzyłam na ten entuzjazm, niemilknącą debatę, chłonęłam całe mnóstwo świetnych pomysłów, obserwacji i refleksji. Praca z takimi nauczycielami to sama przyjemność.
Co więc robią nauczyciele w poniedziałkowy poranek tuż po zakończeniu roku szkolnego? Robią świetną robotę. I chwała im za to!
Magda Mika