CD UWAG O NAUCZANIU MATEMATYKI W SZKOLE

W Wysokich Obcasach z 4 października 2014 r. – kolejny ciekawy tekst o nauczaniu matematyki w szkołach podstawowych pt. „Ścisłe panny”.

Tym razem autorka – Olga Woźniak – skupiła się na społecznym stereotypie „matematycznie upośledzonej dziewczynki”, który pełni rolę samospełniającej się przepowiedni. Prawidłowość jest taka, że 90 % nauczycieli nauczania początkowego to kobiety. Większość z nich wykazuje wysoki poziom lęku przed matematyką. Spora część nie zdawała nawet matury z tego przedmiotu. Badania potwierdziły tezę, że większa grupa dziewczynek niż chłopców przejmuje negatywne nastawienie nauczycielek do matematyki. Nauczycielki są bowiem dla uczennic swoistym wzorem kobiecości.

Również w rodzinach dziewczynek pokutuje często pogląd, że matematyka nie jest dla kobiet. Badania tego nie potwierdzają.

Dwa cytaty z artykułu:

„Z badań prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej wynika, że wśród małych dzieci jest tyle samo uzdolnionych dziewczynek co chłopców. Zaczyna się to zmieniać dopiero w dalszej edukacji. Obniżenie zdolności matematycznych u dziewczynek obserwuje się szczególnie wtedy, gdy wchodzą w okres dojrzewania i zaczynają definiować swoją tożsamość płciową.”

„Zanim więc zaczniemy nawoływać maturzystki, by szły na politechniki, zacznijmy pracę u podstaw. Uczmy przedszkolanki i nauczycielki klas I-III, że matematyka może być fajna i że da się jej twórczo uczyć. I chwalmy małe uczennice za pięknie wykonane działania. Oraz pokazujmy im jak najwięcej przykładów umysłów ścisłych. A jest z kogo wybierać! … hrabina Ada Lovelace, pierwsza programistka w historii… , Maria Skłodowska-Curie… Matematyka jest dla wszystkich. Trzeba tylko mówić o tym dziewczynkom jak najwcześniej.”

 

Leave a Reply