ODCINEK II – LECTURE-PERFORMANCE

Jubileuszowa gala odbyła się w poniedziałek 20 marca w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

Twórcami programu byli rodzice naszej uczennicy z klasy czwartej: pan Sławek Krawczyński (scenariusz i reżyseria) i pani Ania Godowska (choreografia). Ich wspólne dzieło było prezentem dla szkoły na jej dwudziestopięciolecie. Pierwszą część uroczystości stanowił wykład perfomatywny. Na jego początku obejrzeliśmy film, pokazujący życie naszej szkoły, z moim monologiem. Mówiłam o powodach założenia szkoły 25 lat temu, wyraziłam swój pogląd na nauczanie. Film wykonany był przez Petera Łyczkowskiego, a obrazy w nim – idealnie dobrane do moich słów. Tekst wykładu, podawany pięknie przez Mistrza Ceremonii, odnosił się do roli edukacji w społeczeństwie, różnych jej modeli (Ateny, Sparta). Przywoływał myśli Bruno Bettelheima, Janusza Korczaka, Simone Weil. Obejrzeliśmy scenkę z „Dialogów” Platona – rozmowę Sokratesa z Hippiaszem, obrazującą sokratejską metodę uczenia. Na ekranie pojawiały się słowa – nazwy cech i postaw z Profilu Ucznia IB – obrazowane przez taniec. Szacunek, empatia, uczciwość – gwarantujące pokój i harmonię. Entuzjazm, zaangażowanie, ciekawość, kreatywność, pewność siebie – wytwarzające wzrost, rozwój. Wreszcie – niezależność i gotowość do współpracy. Obserwowaliśmy proces wyzwalania się tancerki z raz na zawsze ustalonych klasycznych pozycji baletowych w stronę nieograniczonej niczym, radosnej ekspresji ciała. Mistrz Ceremonii został porwany do tańca, tancerka przemówiła, a przygrywający na gitarze muzyk włączał się do dyskusji.

Oto dwa cytaty z przedstawienia:

„Jubileusze są niezwykłe, jubileusze są magiczne. Pozwalają nam kontemplować przeszłość, cieszyć się chwilą obecną oraz snuć plany na przyszłość. Są przywilejem dla zjawisk, które rozwijają się w czasie. … Jubileusz to taka aplikacja do 4D. Do wymiaru czasu. Dzięki jubileuszom widzimy, jak nasze lub czyjeś, nieraz ulotne i niewidzialne w pierwszym momencie marzenia, stały się rzeczywistością. Jubileusze są pochwałą cierpliwości, wytrwałości i wiary w cele, które kiedyś sobie postawiliśmy…” Sławek Krawczyński, Lecture-Performance, scenariusz.

„Jesteśmy jako społeczeństwo tym, czego nas nauczono i czego sami się nauczyliśmy. Toteż przyszłość świata kiełkuje teraz w szkolnych ławkach. Tam właśnie formują się postawy, zdolności, umiejętności – słowem wszystkie … kulturowe – i należy dodać, ludzkie – kompetencje, które zadecydują o tym, jaki będzie przyszły kształt świata.” Sławek Krawczyński, jw.

Mocnym akcentem było Finale Grande w wykonaniu chóru, który wystąpił na tle symbolicznego drzewka IB, obrazującego cechy i postawy IB Learner Profile. Chórzystami byli uczniowie, rodzice i nauczyciele. Muzykę skomponowała Teoniki Rożynek, słowa napisał Sławek Krawczyński. Chór poprowadzili – Jakub Dmeński i Renata Dziura. Nad ruchem scenicznym chórzystów pracowała Ania Godowska.

Gratuluję i z całego serca dziękuję twórcom i wykonawcom tego niezwykłego artystycznego przedsięwzięcia. A oto oni:

Mistrz Ceremonii – Borys Jaźnicki; autor filmu i muzyki oraz jej wykonawca – Peter Łyczkowski; tancerka – Natalia Dinges;

Chórzyści –

Nauczyciele: Renata Dziura, Justyna Płachta, Renata Kurek, Roland Szymczykiewicz, Jakub Dmeński i Jakub Lorenc;

Mama uczniów – Neli i Ignacego – Pani Joanna Jeziorska;

Uczniowie: I gim.: Kinga Grzebieluch, Olga Jaworska, Agata Lach, Maksymilian Murawski, Natalia Ukwenya,
II gim.: Joanna Holding,
I pre DP: Jakub Boczoń, Gabrysia Kiczor-Bentkowska, Jan Pasik, Janusz Sasorski, Hubert Tomecki, Alan Żaczek.

Stworzyliście Państwo porywające, wyjątkowe i bardzo IB-owskie wydarzenie artystyczne!

 

 

Leave a Reply