POD ZNAKIEM SWOBODY TWÓRCZEJ I PASJI…

Pod znakiem swobody twórczej i pasji odbyła się w MIS zielona szkoła. Najpierw swobodą twórczą i pasją wykazali się nauczyciele, którzy jeszcze przed wakacjami stworzyli program wyjazdu, żeby pod koniec sierpnia go dopracować i uszczegółowić.

Uczniowie MYP czas od 3 do 6 września spędzili w Wildze. Tematem ich zielonej szkoły było: „Raz na ludowo!”

Uczestnicy uczyli się tańców i piosenek ludowych, malowali motywy ludowe na płótnach i na kamieniach. Odbyli etno warsztat. W klimatycznych warunkach poznawali legendy, baśnie i klechdy. „Na chłopski rozum” uczyli się matematyki. Grali w palanta.

Klasa ósma studiowała „Balladynę” Juliusza Słowackiego. Wielki finał, pokaz tańców ludowych wywołał wiele emocji!

Uczniowie Diplomy i pre-DP w Broku nad Bugiem skupili się na przewodnim temacie, którym była wolność.

Zastanawiali się, czym jest… Jak ją rozumieć… Jak ją wyrażać… O jakie jej aspekty trzeba ciągle walczyć… Czy jest ważna… Licealiści dostali dużo wolności podczas wykonywania zadania końcowego, którym było przygotowanie mini spektaklu o wolności. Obejrzeli film Sławomira Grunberga „Karski and the Lords of Humanity”. Brali udział w warsztatach psychologicznych, dotyczących wolności. Oprócz tego odbyli zajęcia z angielskiego, hiszpańskiego i francuskiego. W ramach polskiego pochylili się nad tekstem Julio Cortazara i podjęli próbę pisania kreatywnego. Mieli lekcje matematyki, fizyki, biologii, Visual Arts, zajęcia z kreatywności, spotkania z koordynatorem CAS, koordynatorem IB DP, doradcą edukacyjnym, wychowawcami klas. Uczestniczyli w różnorodnych zajęciach sportowych, takich jak – siatkówka plażowa, park linowy, spływ kajakowy, basen. Uczennice klasy maturalnej – Paulina Bogusz i Wiktoria Jędrzejewska prowadziły – perfekcyjnie!!! – dla młodszych kolegów warsztaty debatanckie.

Zależało nam, żeby nasi uczniowie dowiedzieli się, że:

  1. Program IB DP jest ambitnym, elitarnym programem akademickim, który uczy studiowania oraz  przygotowuje – jak żaden inny – do pełnienia różnych ról społecznych;
  2. Wszyscy – nauczyciele i uczniowie – mamy obowiązek dbać o tworzenie w szkole przyjaznego środowiska do nauki;
  3. Przyjazne środowisko w szkole jest podstawowym – poza indywidualną ciężką pracą – warunkiem osiągania dobrych wyników, rozwijania się, przekraczania własnych barier intelektualnych i emocjonalnych;
  4. Powielanie powszechnego (niestety!!!) modelu bycia uczniem, który samotnie uczy się pełen lęku, nauczyciela traktuje jak wroga, który chce go przyłapać na błędzie, a kolegę i koleżankę jak rywali – w programie IB musi prowadzić do klęski lub w najlepszym razie – uzyskiwania wyników znacznie poniżej możliwości;
  5. W kontekście punktu czwartego – najważniejsza w naszej szkole jest praca nad rozwijaniem w sobie cech Learner Profile oraz funkcjonowanie, pozwalające na realizowanie różnorodnych wewnętrznych potrzeb – tworzenie teatru szkolnego, udział w debatach, praca w samorządzie szkolnym, prowadzenie lub współprowadzenie spotkań bardzo cool(turalnych), tańczenie, śpiewanie, granie na instrumentach, współtworzenie zespołów muzycznych, chóru, uprawianie sportu itp.

Przypomnieliśmy sobie, jak ważne i potrzebne jest uśmiechanie się do siebie nawzajem i mówienie sobie „dzień dobry!”.

Natura wynagrodziła nas za kreatywność, pasję i uśmiech. Przez cały czas radośnie świeciło nam słońce.

Dziękuję nauczycielom za wspaniałą organizację wyjazdów do Broku i do Wilgi, umiejętność tworzenia radosnej, energetycznej, „otwierającej” atmosfery.

Dziękuję młodzieży za nieprawdopodobną energię, kreatywność i błyskotliwość, a także – za uśmiech, kulturę osobistą, zdyscyplinowanie.

Wszystkim – nauczycielom i uczniom – gratuluję udanej interakcji, współpracy i wspólnej świetnej zabawy!!! Pierwszy dzień zajęć w szkole na pewno będzie łatwiejszy! Do zobaczenia w poniedziałek!

Leave a Reply