Właśnie zakończyła się konferencja IB w Budapeszcie. Reprezentantkami Monneta były: Kalina Jastrzębowska, moja pełnomocniczka do spraw jakości kształcenia w klasach 0-4 i Katarzyna Wesołowska, koordynatorka IB PYP.
Otrzymałam od Kaliny zdjęcia i króciutkie, jednozdaniowe podsumowanie wrażeń. Dla Kaliny najważniejsze były właśnie nowe inspiracje i wspólny śmiech. Jest to typowe dla wydarzeń organizowanych przez IB – wzmacniają otwartość, wymianę poglądów, doświadczeń, przekonań, refleksji i co najważniejsze – wyzwalają radość, śmiech i poczucie sprawczości. Są idealną przestrzenią do uczenia się, rozwoju, zmiany przyzwyczajeń i nawyków.
Gdybyż wszystkie szkolne zajęcia wyzwalały w uczniach i nauczycielach otwartość, śmiech i poczucie sprawczości… Jaką moc dawałaby wszystkim szkoła!!!
Konferencje i warsztaty IB pozwalają doświadczyć różnych punktów widzenia, różnych praktyk edukacyjnych, są intensywną wymianą myśli i zderzeniem z wielością zaskakujących, nowych inspiracji, o ile oczywiście uczestnicy otworzą się na „inność”. W Polsce mamy w tej chwili nawyk nie tylko zamykania się w „swoich bańkach” – grupach osób wyznających te same co my poglądy, ale stale praktykujemy – nawet, a może wręcz zwłaszcza, najmłodsi spośród nas! – zwyczaj zwalczania odmiennych od naszych punktów widzenia. Stąd w przestrzeni publicznej mamy do czynienia raczej z agresywną polemiką i zamykaniem się na innego niż prawdziwą dyskusją, próbą zrozumienia stanowiska drugiego człowieka. Tym ważniejszy jest udział naszych nauczycieli w wydarzeniach organizowanych przez IB.
Zawsze wracają uśmiechnięci, pełni pomysłów i poczucia sensu tego, co robią…
Docenienie, zaangażowanie, akceptacja, szerokie horyzonty, zainteresowanie odmiennymi od naszych przeświadczeniami i poglądami, entuzjazm, ciekawość dla inności – trening tych postaw powinniśmy radośnie praktykować dzień w dzień.





