DO MATURZYSTÓW

ODPĘDZIĆ DESTRUKCJĘ STRACHU!

Uczniowie klasy trzeciej liceum mają trudno. Muszą mierzyć się z maturą oraz dalszymi wyborami życiowymi.

O strategiach działania skutecznych w programie IB DP pisałam niedawno. Teraz uzupełnienie tego tekstu. Specjalnie dla maturzystów 2020.

  1. OBSZAR DESTRUKCJI, LĘKU, AGRESJI, BLOKOWANIA SIEBIE I INNYCH, KLĘSKI I ROZPACZY

Żebym tylko zdał/zdała tę maturę! A co, jeśli nie zdam! A co, jeśli nie zdam jako jedyny/jedyna z klasy! Iksiński ode mnie z klasy to ma dobrze! Jest taki świetny z matmy! Ostatnio dostał 100% z testu. Ja tylko 50%. Gdyby go nie było w klasie, czułbym/czułabym się znacznie lepiej! Mógłbym/mogłabym spytać nauczyciela o to, czego nie rozumiem… A tak – głupio! Nie cierpię tego Iksińskiego!!! I ta Ygrekowska na polskim! Wszystko umie. Interpretacja tekstu! Proszę bardzo! Pisanie kreatywne – niezwykłe pomysły! Tak mnie to blokuje! Nic nie mogę przy niej zrobić. Co za pech, że jest taka w klasie! Żebym tylko zdała/zdał tę maturę! Ostatnio nie mogę dostać żadnej piątki! A Ygrekowska ma szóstki i nawet siódemkę raz dostała! Jakże jej nie znoszę! Patrzeć na nią nie mogę! Żebym tylko dostała/dostał 38/41 punktów! Tak mi są potrzebne na uczelnię. Co prawda ostatnio z geografii/psychologii/ekonomii dostałam/dostałem jednak szóstkę! I była to najlepsza ocena w grupie. Niektórzy uczniowie mieli zaledwie trójki. Ciemniaki jedne! Jak oni się w ogóle dostali do tej szkoły! Ta szkoła chyba wszystkich matołów przyjmuje! Taki kiepski poziom! Co będzie, jak nie zdam matury, bo poziom taki niski?! Co powie rodzina! Tyle pieniędzy na mnie wydali! Swoją drogą – jaka to szkoła, że bierze tyle pieniędzy, a z tą radością uczenia się, którą ma w reklamie, to jakaś ściema! Jakieś oszustwo! Tyle się trzeba uczyć! I jeszcze, jak oni człowieka traktują! Koordynatorka atakuje, o deadline’ach przypomina bez przerwy! To samo nauczyciele! Czy oni w ogóle potrafią uczyć, skoro mam takie słabe oceny i tyle się uczę?! I na Oxford nie dają gwarancji! Skandal! Przy takim czesnym! I ta Piskorska nie zna w ogóle angielskiego! To jak ona może szkołę międzynarodową prowadzić?! Rozmowy z kandydatami po polsku prowadzi! To skąd ona wie, kogo ma zatrudnić?! Przecież angielski w IB najważniejszy! To nie może być dobra szkoła. Na pewno nie przygotują mnie do matury. W domu nic tylko siedzę nad podręcznikami. Na rower już nie wychodzę. Nie chodzę na imprezy. Siedzę nad książkami, a i tak nie wiem, co czytam. Na pewno nie zdam! Co to będzie?! I jeszcze kazali nam Święto Edukacji Narodowej przygotować! To już przekracza wszelkie wyobrażenie o przyzwoitości!!!! My tacy przemęczeni!!! Ja nawet w weekendy mam korki! Tak mnie rodzice obstawili. Im więcej tych korków, tym większa pustka w głowie! Czasami w ogóle nie mogę się skoncentrować. W domu siedzę, patrzę w podręcznik albo w komputer. Instagram, Facebook, gry. Nieźle resetują. Rodzice myślą, że się uczę… Na pewno nie zdam tej matury… Co ja im powiem…

2.OBSZAR ROZWOJU, PRZEŁAMYWANIA BLOKAD, PRZYJAŹNI, WSPÓŁPRACY, DOCENIENIA, OPTYMIZMU, SUKCESU

Mam niedługo maturę. Tak jak wiele pokoleń przede mną. Od XIX wieku! Zakończy się szkolny okres mojego życia. Mam szczęście – chodzę do szkoły IB. Tak wybrałam/wybrałem. Należę do edukacyjnej światowej elity. Absolwenci MIS są na najlepszych uczelniach. Mówią, że Diploma wiele im dała. Odnoszą sukcesy. Matura już niedługo i czasami odczuwam stres. To normalne. Wtedy stosuję różne techniki oddechowe i relaksacyjne. Czasami mam gorsze oceny. Jeśli czegoś nie rozumiem, zawsze mogę poprosić o pomoc nauczyciela. Nauczyciele są świetni. 40% z nich ma doktorat. Podobna liczba to egzaminatorzy IBO; sprawdzają maturalne arkusze egzaminacyjne z całego świata. Świetnie znają kryteria oceniania. Są pomocni. Pani koordynator ma największe w Warszawie doświadczenie na tym stanowisku. Jest skrupulatna w pilnowaniu procedur, zawsze dostępna. Widać, jak bardzo jej zależy na naszym sukcesie. Pani dyrektor wprowadzała IB DP w 2002 r. Stworzyła zespół szkół, który realizuje programy IB na wszystkich poziomach edukacyjnych, pierwszą i długo – jedyną – w Polsce. Szerzy filozofię IB na organizowanych przez MIS konferencjach. IBO ceni ją za identyfikowanie się z założeniami programu. W marcu 2018 r. organizacja IB oddelegowała swojego przedstawiciela na jedną z nich, na temat: „Felicytologia w praktyce szkolnej”, firmując tym samym działania naszej szkoły i mając zaufanie do ich merytorycznego poziomu.

Dobrze, że mam w klasie Iksińskiego. Jest świetny z matematyki. Zawsze można go zapytać, gdy się czegoś nie rozumie. On wie dobrze, że tłumacząc problem naukowy, utrwala go sobie, odnajduje nowe powiązania tłumaczonych treści z innymi obszarami wiedzy. No i ta Ygrekowska! Genialna z polskiego! Jej aktywność podczas lekcji bardzo mnie rozwija. Uwielbiam zajęcia TOK-u. Dyskutujemy wtedy. Uczymy od siebie nawzajem. Wspieramy się. Czujemy ze sobą bezpiecznie. Możemy się pochwalić swoją aktywnością na TOK-u podczas Dnia Edukacji Narodowej. To bardzo miłe! Mamy w szkole dobre warunki do zrelaksowania się podczas przerw. W tym roku podwójnego rocznika wiele liceów zlikwidowało wspólne powierzchnie. My w dalszym ciągu możemy cieszyć się przestrzenią z kanapami na trzecim piętrze. Powierzchnią teatralną na ostatnim piętrze i siłownią. Na tej powierzchni można by stworzyć dodatkowych sześć sal lekcyjnych! A my możemy korzystać z tej przestrzeni. Zresetować się, grając w teatrze, w zespole rockowym, korzystając ze sprzętu sportowego.

Jeśli popadamy w panikę, możemy skorzystać z wsparcia psychologa, który podsunie nam sposoby radzenia sobie z egzaminacyjnym stresem. Możemy także ćwiczyć koncentrację na biofeedbacku, który został zakupiony z myślą o nas. Pracuję bardzo dużo, systematycznie. Czasami zarywam noce, ale staram się nie przesadzić. Pamiętam, by być „balanced”. By czasami przejechać się na rowerze po lesie, pójść na spacer z kolegą/koleżanką. Wiem, że będzie dobrze, bo otaczają mnie życzliwi, pomocni ludzie.

Są takie dwa obszary – obszar destrukcji i obszar rozwoju. Jeśli czujesz, Maturzysto, że stres wpycha Cię do tego pierwszego, musisz się ratować.

Pamiętaj, że:

  1. Współtworzysz klimat szkoły, w której się uczysz.
  2. Dobry klimat jest wtedy, kiedy w szkole otacza Cię życzliwość i uśmiech, wsparcie i otwartość. I kiedy Ty sam jesteś życzliwy, uśmiechnięty, wspierający. I umiesz się w sposób otwarty komunikować.
  3. Tylko dobry klimat zapewnia Ci edukacyjny sukces, bo dzięki niemu jesteś aktywny, komunikujesz w sposób otwarty swoje potrzeby, pomysły, wnioski i czerpiesz pełnymi garściami z komunikacji z innymi osobami.
  4. Agresja jest inną twarzą lęku. Kiedy agresja i lęk przenikają do Twojego myślenia, warto to sobie uświadomić i podjąć kroki, by zmienić swój stan umysłu. Z destrukcyjnego na konstruktywny. Dla własnego dobra. Dla optymalizacji własnych edukacyjnych wysiłków.

Drogie Maturzystki/Drodzy Maturzyści, życzę każdej/każdemu z Was dużo zdrowia, energii, dobrej koncentracji i mobilizacji, a także satysfakcji z tej „ostatniej prostej” Waszej dwunastoletniej szkolnej edukacji!

Leave a Reply