CO Z TĄ PRZEMOCĄ…

Dzieci mają w sobie dużo agresji i coraz gorzej sobie z nią radzą, podobnie zresztą jak dorośli. Co jakiś czas wydarzają się sytuacje, które wymagają interwencji szkoły. Nad zachowaniem agresywnym pochylają się wychowawcy, nauczyciele, psycholog, dyrektor. Wygląda to niestety, jak wycieranie wody spod zepsutego kranu.

Wychowawczyni klasy trzeciej – Magdalena Latos – postanowiła wziąć się za bary z tym problemem i rozwiązać go systemowo. Wymyśliła warsztaty dla klas trzecich i czwartych. Zaprosiła do ich przeprowadzenia psycholog Agnieszkę Pączkowską. Obie zrealizowały w czterech klasach cykl zajęć, poświęconych przemocy i różnym aspektom tego zjawiska. Zakończeniem projektu było przedstawienie, które dzisiaj mieliśmy okazję obejrzeć. Przygotowanie części śpiewanej wsparła nauczycielka muzyki Magdalena Skawińska.

Teraz pomysłodawczynię czeka zebranie wszystkich materiałów w jedną publikację, która posłuży innym nauczycielom i klasom. Projekt musi trwać bez końca. Bez końca dzieci muszą doświadczać i trenować sposoby radzenia sobie z ewentualnym szkolnym agresorem, przypominać prawa dziecka oraz umieć zareagować w przypadku agresywnych zachowań dorosłych.

Jak mantrę musimy powtarzać, że agresja jest zawsze inną twarzą lęku. Agresor – człowiek złośliwy, używający przemocy fizycznej, szukający wszędzie wroga, przypisujący innym złe intencje –  jest tak naprawdę słabym, pełnym niepokojów człowiekiem. Uczniowie muszą ćwiczyć sposoby „wytrącania” agresora z jego złego zachowania, a jeśli jest to niemożliwe – szukać pomocy u dorosłych. Takim instruktażem i ćwiczeniem – jak pokonać agresywne zachowanie – był właśnie dzisiejszy spektakl.

Wielkie podziękowania dla pomysłodawczyni projektu!!!

Leave a Reply