WRAŻENIA Z ZIELONEJ SZKOŁY – KLASA 1 PRE-DP

KRAKÓW 2018.

Bardzo Wam dziękujemy za wspólnie spędzony czas, wspólne śniadania i kolacje, Wasze zaangażowanie, entuzjazm, współpracę i wytrwałość.

To był niezwykle emocjonujący wyjazd!

Renata Dziura i Jakub Lorenc;

Podczas wycieczki naszej klasy do Krakowa mieliśmy okazję spojrzeć na dawną stolicę przez pryzmat kultury żydowskiej, średniowiecznej historii i europejskiej atmosfery.

Zwiedziliśmy krakowski Kazimierz, dawną dzielnicę żydowską. Zajrzeliśmy do środka Starej Synagogi i obejrzeliśmy fotograficzną wystawę Muzeum Galicja. Z warsztatów na temat tradycji religijnych dowiedzieliśmy się między innymi, jak duże znaczenie ma Bar Micwa w życiu chłopca (lub Bat Micwa w przypadku dziewcząt) oraz że nie wypada mówić mycka, a powinno się jarmułka. Bardziej historyczne aspekty kultury żydowskiej w Polsce zgłębiliśmy na wystawie fotograficznej w Muzeum Galicja i na oprowadzaniu po Muzeum Fabryki Schindlera. Skupiliśmy się tam na przebiegu II Wojny Światowej, w tym Holokaustu na ziemiach polskich.

Dwa dni naszej wycieczki poświęciliśmy na przygotowanie i późniejsze zaprezentowanie informacji o najważniejszych zabytkach Krakowa. Zbieraliśmy je poprzez analizę architektury, kolorów czy motywów oraz badanie zabytku jako całości (nierzadko kończące się robieniem zdjęć w miejscach renowacji, tylko po to, by dowieść np. kwadratowego kształtu katedry :)).

Same prezentacje były równie ciekawe, co badanie tychże zabytków.

Te warsztaty w połączeniu z wizytami w muzeach pozwoliły nam spojrzeć na miasto oczami mieszkańca z czasów średniowiecza. Pomogły w tym zejście do Podziemi Rynku, spacer po Wawelu, okrążenie Barbakanu oraz sam fakt, iż mieszkaliśmy prawie w sercu średniowiecznego Krakowa.

Docenienie dziedzictwa historycznego tego miasta, sprawiło, że dostrzegliśmy także nowoczesną, bardzo europejską stronę Krakowa. Zaczęła się ona tworzyć już w XIX wieku – z tamtego okresu pochodzi wiele znanych dzieł, dziś znajdujących się w Galerii Sztuki w Sukiennicach. Za sprawą Wyspiańskiego mogliśmy oglądać „jego” Kraków – zarówno w literaturze, np. „Akropolis”, ale i w sztuce, np. witrażach, makietach czy szkicach.

Dziś Kraków jest kolebką kultury, a ta kontrastuje, ale nie kłóci się z nowoczesnością miasta. Świadczy o tym obecność niekonwencjonalnych pomników (takich jak na Placu Bohaterów Getta), umieszczenie kontrowersyjnych plakatów na tyłach Muzeum Galicja oraz tworzenie się instytucji promujących odejście od klasyczności – jak to robi np. Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Nie sposób znaleźć uczestnika naszej wycieczki, któremu owa galeria się nie podobała. Wystawy prowokowały, wzbudzały skrajne emocje, dotyczyły tematów kontrowersyjnych… I właśnie dlatego się nam tak podobały.

Wieczory w Krakowie również były bardzo ciekawe. Rozpoczęliśmy od wspólnej kolacji, lecz już dwa dni później udaliśmy się na poszukiwanie jeszcze większej dawki emocji. Dostarczyło nam jej zwiedzanie Teatru im. Juliusza Słowackiego – w środku nocy, w ciemności i wraz z duchami!

Natomiast ostatni wieczór w Krakowie poświęciliśmy na debatę. Zawzięta dyskusja krążyła wokół tezy: Krakowskie muzea interaktywne są lepsze niż te tradycyjne. Odnieśliśmy się tu do własnych doświadczeń oraz opinii o muzeach. Ostatecznie jury zadecydowało o zwycięstwie drużyny tezy.

Obie grupy udały się później na wspólna pizzę – jej największym atutem były chyba wegański ser i duży rozmiar.

Przed udaniem się na pociąg powrotny obejrzeliśmy wystawę Szuflada Szymborskiej (dla dużej części z nas – ulubionej poetki). Najciekawiej oglądało się zjawiskową kolekcje pocztówek, niemałą liczbę medali oraz ogromną zapalniczkę w kształcie łodzi podwodnej.

Wiktoria Jędrzejewska

„Jednym z wielu plusów naszego wyjazdu było położenie oraz wystrój naszych apartamentów. Wszyscy mogliśmy odpocząć podczas czasu wolnego. W naszej kamienicy znajdowała się przyjemna kawiarnia, która umiliła nam niejeden poranek. Z wielu zabytków najbardziej zapadły nam w pamięci: MOCAK, Fabryka Schindlera czy też Muzeum Galicja. Wyjazd ten zintegrował wiele osób i na pewno szybko nie zapomnimy miłych chwil takich jak: wspólne kolacje, debata, nocne zwiedzanie teatru czy też noc filmowa.” Lidia i Mikołaj

„Bardzo podobała mi się wycieczka do Krakowa. Apartamenty były bardzo ładne, a lokalizacja jeszcze lepsza. Mam wrażenie, że klasa jest lepiej zintegrowana. Mieliśmy szansę odpocząć i nie myśleć o codziennych obowiązkach. Zobaczyłam Kraków w zupełnie innym świetle. Jako serce polskiej kultury i historii, jest to niewątpliwie piękne, europejskie miasto. Kraków nie ustępuje żadnej europejskiej stolicy. Jest także oblegany przez turystów, co jest dla mnie szczególnie mile, bo widzę, że świat jest ciekawy Polski.” Weronika

„Wyjazd do Krakowa bardzo nam się podobał. Najbardziej nam się podobało zwiedzanie muzeum MOCAK oraz wystawa Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym. Byliśmy w bardzo ładnych, przestronnych, czystych apartamentach. Pomiędzy atrakcjami, jakie zaplanowali nam opiekunowie, mieliśmy dużo czasu wolnego, co pozwoliło nam się zintegrować. Bardzo dziękujemy za taką fajną wycieczkę :)” Paulina, Julia K., Karolina O.

„Wyjazd do Krakowa upłynął nam świetnie. Mieliśmy świetna pogodę. Wycieczka była ciekawa i mieliśmy też dużo czasu na odpoczynek. Jako osoba, która przyjechała pierwszy raz do Krakowa, dowiedziałam się o Krakowie bardzo dużo. Mimo otartych stóp, nie miałam dosyć chodzenia, a nawet odwrotnie – chciałam dowiedzieć się jeszcze więcej. Czuję, że bardziej zintegrowałam się z klasą, co mnie bardzo cieszy. Mieliśmy wspólne kolacje, śniadania i wolny czas. Najbardziej w tej wycieczce podobało mi się Muzeum Galicja i MOCAK. Dowiedziałam się wiele na temat kultury  żydowskiej i historii Polski. Myślę, że wyjazd można uznać za udany : )”  Mel

„Podobały nam się muzea – ich różnorodność, jako że zwiedziliśmy miejsca takie jak MOCAK czy Fabryka Schindlera. W przerwach mieliśmy dużo czasu wolnego, przez co mieliśmy okazję jeszcze lepiej się poznać, zintegrować i stworzyć niezwykłe wspomnienia z czasów licealnych. Miła atmosfera spotęgowała nasze zauroczenie Krakowem – tym jak bardzo przypomina stolice europejskie. Wyjazd zdecydowanie należy do udanych.” Wiktoria i Wiktoria

„Ogólnie reasumując jednoznacznie twierdzi uczeń klasy I pre-DP – Alexander Lysakowski, że historyczne fakty podczas wycieczki czasu standardowego wypełniły wszelkie wymagania, aby się zakwalifikować do kategorii fascynujących.”

„Podczas wyjazdu do Krakowa udało nam się zrealizować to, czego na ogół nie udaje nam się zrobić w ciągu roku szkolnego. Zwiedziliśmy wiele ciekawych muzeów, w których, podczas prowadzonych tam zajęć, mogliśmy wiele dowiedzieć się na temat dzieł sztuki z różnych epok. Byliśmy w muzeach tradycyjnych, a także interaktywnych. Wyjazd pomógł nam się zintegrować i spędzić razem czas poza szkołą.” Ola, Jadzia, Karolina W.

„Wyjazd do Krakowa uważam za udany. Zwiedziliśmy wiele ciekawych muzeów i zabytków. Dzień kończyliśmy wspólną kolacją. Apartamenty były bardzo ładne. Dzięki temu wyjazdowi zacieśniliśmy więzy koleżeńskie. Najbardziej podobało mi się Muzeum Galicja. Kraków to malownicze miasto, do którego z chęcią powrócę w przyszłości. Razem z całą klasą dziękujemy za wspólny wyjazd.” Julia H.