Folozofia IB

Najbliższe dni i tygodnie będą czasem intensywnych spotkań z uczniami, rodzicami i kandydatami. Będziemy rozmawiać o szkole – także o postawach, w kontekście Profilu Ucznia IB.
Jak mówić, żeby przekonać…. Że to przecież nie angielski najważniejszy, nie papier, nie test, nie fizyka, histioria i inne przedmioty – każdy osobno…

Jak mówić, żeby skierować uwagę głębiej – na empatię, krytyczne myślenie, samodzielność, konsekwencję, otwartość, komunikatywność, indywidualny, maksymalny rozwój, a przede wszystkim – na odwagę życia.

Filozofia IB łączy w sobie skrajny indywidualizm ze skrajnym uspołecznieniem.

Indywidualizm polega na tym, że każdy uczeń układa sobie własny plan na życie, a program IB umożliwia mu realizację tego planu. To jest bardzo trudne, ale też – bardzo piękne. Daje poczucie wolności, pomimo iż świat wokół daleki jest od ideału. Poczucie wolności daje siłę, moc sprawczości.

Uspołecznienie w systemie IB polega na nieustannej refleksji nad „innym” i na podejmowaniu licznych, różnorodnych zadań grupowych.

Jak wyjaśnić, że rozwijanie postaw z profilu ucznia IB pomaga „windować” punktowe wyniki w nauce, na czym tak wszystkim zależy. Tak pomyślany jest ten program. Jeśli klasa jest zgraną drużyną, która „gra na wspólny wynik”, a sukces ucznia x staje się sukcesem ucznia y i odwrotnie, łatwiej o indywidualny sukces. Wszyscy mają emocjonalne i merytoryczne wsparcie grupy. W takich warunkach rozkwitają nie tylko uczniowie, także nauczyciele osiągają swoje wyżyny. Lekcje są inspirujące, porywające. Jest wzajemna stymulacja. Wzrasta aktywność, bo wszyscy czują się akceptowani i bezpieczni. Powstają autentyczne więzy: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel. Ważne relacje, które trwają także po zdaniu matury. Taki jest duch IB – a nie- samotne zbieranie punktów.

Leave a Reply